Vi samler butikkene i Hallingdal i et felles digitalt kjøpesenter

Støtt lokalt næringsliv i Hallingdal.
Bidra til en smittefri handel.
Bruk vårt digitale kjøpesenter.

Historikken Hallingsenteret.no og Optima Media AS

Optima Media er selskapet som står bak Hallingsenteret.no. Vi har en historikk tilbake til 2003 hvor vi kodet og solgte vår egenutviklede publiseringsplattform. Ganske raskt meldte behovet for å utvide plattformen med nettbutikk, da dette var mer og mer etterspurt allerede den gang.

I 2007 hadde vi levert så mange websider og nettbutikker at vi var rangert som den tredje største leverandører i Norge målt i antall kunder.


Vi har siden 2003 levert over 1000 websider og nettbutikker og hadde derfor et godt grunnlag for å kunne vurdere og presentere en profesjonell handelsportal når Hallingdal Næringshage tok kontakt i slutten av mars – 21. De lurte på om vi hadde muligheter for å raskt kunne bidra med en form for «klikk og hent» til koronastengte butikker i Hallingdal.


Da behovet var «Helst klart i går» og må være klart før Påske til alle butikker i Hallingdal, ble derfor løsningen å sette opp et digitalt kjøpesenter. Dette var noe vi hadde litt erfaring med fra før, og forstod derfor raskt at dette var den eneste løsningen på behovet.


En butikk bruker ca 15 minutter på å registrere seg på Hallingsenteret.no og være klar med et knippe produkter for salg. Hallingsenteret.no har ingen begrensninger på antall butikker (eller andre typer næringer), og det finnes kategorier for det meste her slik at butikkene kan koble produktene sine til riktig kategori. Det er også lagt til rette for TakeAway, med tidsstyring for bestilling/levering med Google maps for guiding på hvor restauranten/bakeriet holder til m.m.  


Det er mange utvidelsesmuligheter i løsningen, som f .eks booking, auksjon m.m, og mer av dette vil også komme på plass etter hvert.


Vi i Optima Media er opptatt av å bevare lokalt næringsliv, og er derfor glad for å ha fått oppdraget av Hallingdal Næringshage. Den store konkurransen for lokale butikker og næringsdrivende i Hallingdal, er omsetning som går ut av dalen til store nasjonale og internasjonale selskaper. Selskaper som Zalando, Nelly, Boozt.com, XXL m.fl og ikke minst Amazon som snart gjør sitt inntog i Norge tilfører ingen verdier i Hallingdal med unntak av kanskje enkelte transportørrelaterte selskaper. 


Forbrukere i Hallingdal har en stor kjøpekraft som kan komme lokalsamfunnet til gode hvis de er mer bevist på å handle lokalt.


Ved å samle så mange butikker som mulig på Hallingsenteret tror vi at man står sterkere i denne konkurransen, og at det blir lettere for kundene å velge lokalt.

Meny